Totul despre dependenta de smartphone

Am modificat articolul ultima data pe: 20.10.19

 

A sosit timpul sa abordam si un subiect controversat, insa din fericire din ce in ce mai constientizat atat de experti, cat si de publicul larg. Este vorba despre dependenta de smartphone.

Chiar daca s-ar putea sa va aflati printre cei care de-abia isi baga in seama telefonul in viata de zi cu zi, este destul de posibil sa fiti ingrijorat/a de oamenii din jur, care isi petrec din cale-afara de mult timp cu ochii in ecran.

In orice caz, subiectul este o problema serioasa, dar si interesanta – am compilat parerile mai multor publicatii si articole de specialiate, in sectiunea pe care o cititi acum:

 

Descriere a situatiei actuale cu privire la dependenta de smartphone-uri

Indiferent daca aveti cel mai bun smartphone, sau un model depasit, posibilitatea de a instala aplicatii, online sau offline, face parte din definitia acestor gadgeturi.

Definitia dependentei fata de acestea este incapacitatea de a te abtine sa vizionezi continut pe ecran, ori sa urmaresti feedback-ul primit de pe social media. De asemenea, privarea de telefon duce la stari de agitatie, anxietate, nervi si o plictiseala coplesitoare, aceste reactii fiind specifice celor dependenti.

 

 

Care sunt cifrele si statisticile referitoare la aceasta situatie? Pentru a raspunde la intrebare, ne vom axa pe studiile efectuate in Statele Unite, din doua motive: primul este ca respectivele lucrari stiintifice sunt si multe, dar si detaliate (fata de lipsa de date de la noi din tara) si al doilea este ca situatia din SUA este posibil cea mai severa din lume, studiile efectuate in UE aratand ca europenii utilizeaza mult mai moderat smartphone-urile, in timpul lor liber, cel putin.

Prin urmare, raportarea la situatia din SUA ne ofera un fel de exemplu negativ, ceva de genul “uite unde am putea sa ajungem”.

Cifrele arata ca circa 40 la suta din tinerii intre 18 si 29 de ani isi petrec aproape tot tipul pe Internet. In medie, un utilizator de smartphone isi verifica contul de social media, ori alte aplicatii, de 47 de ori pe zi.

Circa 80 la suta din acestia simt nevoia sa se uite pe telefon in decursul a cel mult o ora din momentul in care se baga in pat sau se trezesc dimineata. Iar statistica cea mai ingrijoratoare este ca 85 la suta isi verifica telefoanele in timp ce vorbesc cu familia sau prietenii, in mod constant.

In medie, la nivel global, utilizatorul de smartphone petrece 2 ore si 51 de minute in fata ecranului, in total. Mai mult, 67 la suta din profesorii din SUA au citat acest fenomen ca o sursa principala de neatentie in timpul orelor de scoala.

In plus, 47 la suta din parinti considera ca proprii copii sunt dependenti de telefoane, iar situatia devine serioasa cand luam in calcul ca minorii care petrec 5 ore in fata ecranului zilnic sunt cu 71 la suta mai supusi riscului de suicid, in comparatie cu cei care stau doar o ora pe zi.

La volan, cifrele sunt si mai ingrijoratoare: un studiu a aratat ca distragerea atentiei soferilor este motivul pentru 68,3 la suta din accidente (au fost evaluate 905 accidente din SUA, in cadrul studiat). Riscurile de accident, atunci cand telefoanele sunt tinute in mana, cresc de 3,6 ori, comparativ cu atunci cand toata concentrarea conducatorului este la drumul din fata.

Chiar daca utilizati cele mai bune smartphone-uri si tablete fara un sistem handsfree, aceasta actiune este ilegala si sanctionata, 38 la suta din soferii intervievati intr-un studiu national din SUA au spus ca tasteaza mesaje constant, atunci cand conduc, in timp ce circa 40 la suta din publicul larg chiar sustine aceasta practica.

Pe criterii de varsta, cei mai avizi utilizatori sunt cei intre 18 si 24 de ani, iar apoi utilizarea scade constant, pe masura ce varsta creste.

Situatia devine mai ingrijoratoare cand ne raportam la minori: unul din patru copii sub varsta de 6 ani are telefon propriu, in SUA, iar jumatate din acestia petrec circa 21 de ore pe saptamana folosind diverse aplicatii, ori navigand pe web!

Nota: daca doriti, exista si teste online care sa va evalueze nivelul de dependenta de smartphone, cum este cel de aici.

 

 

O lista a problemelor generate de aceasta dependenta

Din 2014 incoace, numeroase studii au identificat o serie de situatii negative din viata noastra, care pot fie aparea, ori sa fie exacerbate, de utilizarea excesiva a gadgeturilor precum tabletele si smartphone-urile. Pe langa cele cateva situatii precum riscul sporit de accidente (care este o probabilitate, nu o simptoma), cele mai raspandite consecinte de nedorit ale dependentei sunt urmatoarele:

Un nivel mai ridicat de singuratate si depresie: putem vorbi, in zilele noastre, despre o veritabila epidemie de depresie si alte probleme de sanatate mintala adiacente acestei conditii.

Consumul de Social Media, petrecutul timpului online, in locul interactiunii fata in fata cu prietenii si familia, absenta contactului cu natura si sedentarismul sunt cateva surse ale acestor afectiuni.

S-ar putea sa spuneti “Hei, sunt mai multi factori, nu doar utilizarea telefonului!” Insa, dependenta de aceste gadgeturi are efecte asupra fiecarei situatii – cati utilizatori prefera statul cu ochii in ecran, in locul unor iesiri in natura, ori cauta compania prietenilor virtuali, in locul interactiunilor reale?

Anxietatea: grijile nefondate, ocolirea situatiilor sociale si inabilitatea de a tine o discutie cu alt om, fata in fata si ochi in ochi, sunt doar cateva efecte din ce in ce mai des intalnite la oamenii din ziua de azi, in special la tineri. Anxietatea este, pe langa depresie, o problema enorma a ultimilor ani.

Din acest motiv, multa lume cauta acum practici precum meditatia, pentru a-si mitiga aceste afectiuni si efectele lor. Desigur, asta este un lucru benefic, intrucat meditatia si tehnicile de relaxare sunt foarte eficiente, insa in acelasi timp trebuie si sa lucram la sursa problemei, utilizarea excesiva a Social Media fiind printre cele mai evidente cauze.

Stresul cauzat de munca: aproape toata lumea are un cont de e-mail de munca, iar prin intermediul smartphone-ului (aici lista noastra comparativa), practic ne luam jobul acasa cu noi. Este stresant sa ne verificam posta electronica in timpul liber, insa cei mai multi nu se pot abtine de la acest lucru.

Din acest motiv, tari precum Franta au luat atitudine, impunand legi care permit detasarea completa a angajatului fata de lucru, in timpul liber (adica angajatorul nu poate sa ii spuna “vezi ca o sa iti vina un e-mail pe la ora 10 diseara, in care afli ce e de facut saptamana asta. Sa il citesti imediat!”).

De asemenea, practici precum schimbarea parolei peste weekend, de catre un angajat, a devenit populara in SUA.

 

 

Deficitul de atentie: un numar din ce in ce mai mare de persoane au observat faptul ca le-au scazut capacitatile de a urma o idee, vreme de cateva minute la rand, ori urmarirea unui film, fara ca in minte sa le apara alte lucruri.

Acest deficit de atentie a fost corelat cu utilizarea intensa a telefonului, care ne bombardeza cu stimuli si informatii, pana la un nivel coplesitor pentru capacitatea de asimilare a creierului. Astfel, abilitatile de rezolvare a problemelor scad considerabil, ceea ce duce si la o ineficacitate a angajatilor la locul de munca.

In plus, inabilitatea de a ramane concentrat se manifesta si prin cautarea companiei telefonului, schimbarea pozitiei sau compulsia de a bea sau manca ceva. Toate acestea sunt simptome specifice omului in era Social Media, dependent de tehnologie.

Somn mai prost: expertii nu pot sa sublinieze suficient importanta somnului. Chiar daca nu reusiti sa dormiti 8 ore pe noapte, 6-7 ore de somn adanc sunt destul de necesare. Calitatea sa conteaza, iar utilizarea constanta a telefonului scade timpul petrecut in stadiul REM, care este de fapt somnul cel mai odihnitor.

Absenta electronicelor si a luminii albastre in camera este, de asemenea, un factor care impacteaza pozitiv modul in care dormim.

Narcisismul: obsesia pentru Social Media (evident, folosita prin intermediul telefonului) a dus la o epidemie de narcisism, in care fiecare persoana se simte obligata sa se laude cu ce este si cu ce are, chiar daca acestea sunt exagerate sau distorsionate prin minciuni si photoshop.

Reversul medaliei este starea constanta de nemultumire pe care o experimenteaza cineva care considera ca ar trebui sa aiba ceva anume sau sa arate intr-un anumit fel, pentru a avea succes. Tinerii sunt extrem de vulnerabili in fata ambelor situatii, de aici si cifrele alarmante in legatura cu suicidul, pe care le-am prezentat mai sus.

In plus, narcisismul mai are si o latura riscanta cand vine vorba de urmarea dietelor nocive, ori de alegerea unor situatii riscante, pentru a face un selfie reusit (de exemplu, apropierea de un animal salbatic ori urcarea pe o cladire extrem de inalta, pentru a face o poza).

 

 

Cum aflam daca suntem dependenti?

Unii experti spun ca perioada de timp petrecuta cu ochii in ecran nu este, neaparat, o reflectie sau un indicator pentru dependenta. Mai degraba, scaderea calitatii altor aspecte ale vietii poate fi folosita pentru a identifica o situatie de utilizare abuziva a gadgeturilor respective.

Daca bifati mai multe din urmatoarele situatii, s-ar putea sa fie nevoie sa luati masuri pentru a contracara un comportament de dependenta fata de smartphone:

  • daca aveti probleme in terminarea treburilor pe acasa, ori a task-urilor la serviciu, acestea sunt un mare semnal de alarma. De asemenea, daca stati peste program, pentru a va termina treaba, si acest tip de situatie ar trebui sa va dea de gandit.
  • izolarea fata de familie si prieteni. Simtiti nevoia ca nu vorbiti suficient cu ei, fata in fata, sau ca intrati pe social media si ii abordati cu niste interactiuni nefructuoase, de tipul “ce mai faci? – bine, dar tu?” care va lasa nesatisfacuti? Atunci s-ar putea sa duceti lipsa de interactiune umana reala, fata in fata, aceasta fiind absolut esentiala pentru psihicul dumneavoastra. Ea nu poate fi inlocuita cu succes de discutatul prin mesaje text, cu o poza in fata.
  • va ascundeti ori va retrageti, pentru a folosi telefonul? Va furisati in baie, ori in cantina la lucru, ca sa vedeti daca ati primit like-uri? Ambele sunt trasaturi specifice dependentilor si se pot aplica si la alcoolici ori consumatori de droguri.
  • teama de a rata lucruri. Daca nu intrati zilnic pe anumite platforme, ori daca nu jucati jocurile preferare, apare o anxietate care va spune ca ratati evenimente importante, ori genereaza sentimentul ca ramaneti in urma fata de lumea din jur.
  • anxietate, groaza sau panica daca va uitati telefonul acasa. In cazul acesta, daca gadgetul nu este esential pentru serviciu si experimentati astfel de senzatii, se prea poate sa fiti dependent chiar si de senzatia de a-l sti in buzunarul sau in geanta dumneavoastra. Chiar si binecunoscutul fenomen de a percepe vibratii atunci cand ele nu au avut loc, este un element din tabloul dependentei de smartphone.

 

Ce masuri luam pentru a contracara aceasta dependenta?

Asta vrea cam toata lumea: solutii. Insa solutii fara efort nu prea exista, prin urmare luati urmatoarele indicatii ca pe niste bune puncte de pornire pentru lupta impotriva dependentei de telefon mobil.

Un prim pas este recunoasterea momentelor-cheie, sau stimulilor, cand apare dorinta de a va uita pe smartphone. Pentru unele persoane, plictiseala este elementul stimulator, pentru altii anxietatea. Dorinta pentru like-uri este, de asemenea, foarte puternica, mai ales pentru tineri, aceasta fiind impulsul pentru controlarea pavloviana a postarilor pe social media.

In plus, daca ati mai avut probleme cu unele tipuri de dependenta (alcoolul poate fi un exemplu), atunci va veti cunoaste mai bine vulnerabilitatile in fata comportamentului compulsiv.

Un al doilea pas este constientizarea faptului ca interactiunea via platforme online sau servicii de telefonie mobila nu este un substitut pentru interactiunea fata in fata. Trebuie sa va recunoasteti nevoia de a sta de vorba cu persoane, in acelasi spatiu, si ca in multe cazuri, obsesia pentru telefon este o incercare de a suplini aceasta experienta.

Dupa acesti pasi, va trebui sa treceti la partea cu adevarat grea: schimbarea comportamentului propriu. Pentru inceput, puteti incepe cu limitari ale timpului destinat interactiunii cu tehnologia.

Aveti mai multe strategii, din care sa alegeti: una ar fi sa nu utilizati telefonul acasa, decat in cazul in care aveti nevoie sa apelati pe cineva, sau sunteti apelati. Cu alte cuvinte, taiati de pe lista de activitati social media sau verificarea emailului.

O a doua strategie ar fi sa lasati telefonul acasa, in iesirile din timpul liber, cum ar fi plimbarile sau mersul in oras.

O a treia strategie este mai blanda: va propuneti sa va uitati la telefon doar o data la doua ore. Astfel, nu eliminati utilizarea Social Media, insa va impuneti niste disciplina care o sa va intareasca vointa si care va permite modificarea obiceiurilor.

 

 

Urmeaza reintoarcerea la niste comportamente mai firesti pentru o fiinta umana sanatoasa, care nu este dependenta de tehnologia precum telefoanele sau tabletele. De exemplu, interactiunea cu necunoscutii, daca sunteti o persoana tanara, satula sa vada pe toata lumea, in cluburi, cu ochii in ecrane.

Va fi greu la inceput, dar acum 5-10 ani, lumea interactiona cu persoane necunoscute la concerte sau la alte evenimente de genul. Daca sunteti la serviciu, puteti incerca discutii ceva mai profunde decat cele de complezenta, insa sa nu va duceti catre subiecte sensibile (politica, religie).

Este foarte bine sa aveti o retea de sustinere, in aceste eforturi. Cu alte cuvinte, sa adunati in jurul dumneavoastra mai multe persoane hotarate, care sa fie la randul lor determinate sa dea cu piciorul dependentei de gadgeturi cu ecran. Va fi mult mai usor asa, iar rezultatele eforturilor se vor face vazute considerabil mai repede!

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...