De ce nu e in regula sa folosesti tableta la volan

Am modificat articolul ultima data pe: 23.05.19

 

Este evident ca orice activitate efectuata la volan, care ameninta sa pericliteze siguranta in trafic atat a soferilor, cat si a celorlalti participanti, este considerata riscanta de catre lege si adesea poarta eticheta de contraventie (uneori de infractiune) si sanctionata, prin urmare.

Probabil stiti ca vorbitul la telefon, fara handsfree, se afla printre aceste activitati interzise, iar recent si utilizarea tabletelor a fost inclusa in legislatia rutiera ca fiind ilegala. Iata, mai jos, ce merita sa stiti despre utilizarea acestui gadget in timpul condusului:

 

Cadrul legal

Potrivit initiativei curente, amenda pentru nerespectarea acestei norme va fi intre  9-20 puncte de amenda si 6 puncte de penalizare, ceea ce categoriseste contraventia in clasa a IV-a de sanctiuni.

Ca sa oferim un citat din comunicatul Ministerului de Interne, “conducatorului de vehicul ii este interzisa tinerea in mana sau folosirea cu mainile in orice mod a telefonului mobil, precum si a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video.”

Asta inseamna ca nu doar tabletele sunt vizate de initiativa, ci si telefoanele si laptopurile, intrucat ambele sunt dispozitive mobile si ambele pot inregistra sau reda fisiere video si foto, eventual text.

Fapta este considerata pericol social, cand aparatul este utilizat in alte conditii decat “cele permise” si se poate pedepsi si cu suspendarea carnetului de conducere pentru perioade de 30 de zile.

In plus, in textul initiativei se mentioneaza ca soferul ori conducatorul trebuie sa nu tina “in mana sau folosirea cu mainile in orice mod, in timpul mersului, a telefonului mobil (…) precum si a oricarui dispozitiv mobil” de genul celor descrise mai sus, precizeaza MAI.

Asta inseamna ca, teoretic, o tableta fixata intr-un suport, sau chiar asezata pe scaunul din dreapta, din care se face streaming de continut catre sistemul audio al masinii, nu va reprezenta o conditie in care utilizarea sa se califice drept activitatea care va pune in pericol circulatia, asa ca nu va fi pedepsita.

 

 

Dar, lasand deoparte amenzile, de ce nu este o idee buna sa utilizati tableta la volan?

Daca va invitam sa iesiti acum pe trotuar, langa o intersectie aglomerata, si sa aruncati un ochi la soferii de pe drum, sunt destule sanse sa vedeti cel putin o persoana cu telefonul la ureche. Aceasta este o fapta pedepsita cu amenda, insa, in continuare, multa lume ignora legea, incalcand-o frecvent si fara prea multe griji.

Mentalitatea din spatele acestui gest se poate aplica si in cazul tabletelor. “Am suficienta experienta ca sa fiu atent si la trafic, dar si sa mai apas ecranul din cand in cand” ar putea zice unii. O alta mentalitate frecventa este urmatoarea: “politistii rar sunt prin zona asta – este ok sa folosesc gadgetul meu, doar sansele de a fi prins raman scazute. Ba chiar poate primesc avertisment si nu amenda!”

Putem observa ca mintea omeneasca mereu tinde sa simplifice lucurile, sa interpreteze si sa spere la ce este mai bine, mai ales la volan. Auzim des de vitezomani, incalcari ale dreptului la prioritate, sicanari – la bordul masinii foarte multa lume considera ca regulile sunt facute pentru a fi incalcate, ba chiar unele dintre ele sunt aberante, in special centura de siguranta si vorbitul la telefon, nu?

Asadar, toate aceste tipuri de mentalitati genereaza fenomenul numit “condusul sub distragere” – iar acesta este studiat cu atentie de oamenii de stiinta, pentru doua motive: in primul rand, analiza unei situatii, din punct de vedere stiintific, poate convinge mai mult oamenii cu privire la unele riscuri, iar al doilea motiv este ca, discutand situatia din multiple puncte de vedere, se poate ajunge la solutii mult mai eficiente pentru contracararea anumitor riscuri.

 

Stiinta din spatele condusului sub distragere

De ce prefera oamenii sa conduca sub distragere? Printre activitatile cu risc de distragere considerabil, descoperite ca fiind preferate la soferi, putem enumera, pe langa utilizarea telefoanelor si tabletelor, citirea ziarelor, schimbatul hainelor, sau chiar si spalatul pe dinti sau utilizarea atei dentare! Toate acestea au fost descoperite in cadrul unor sondaje sub anonimat. Dar de ce fac oamenii toate astea?

Un prim raspuns este ca soferii nu cunosc bine riscurile pe care distragerile le implica la volan. In Statele Unite, un raport a spus ca pana la 8 oameni isi pierd viata din cauza lipsei de atentie la volan. Cifra nu pare pare, mai ales la populatia SUA – insa aici vorbim despre decese, iar numarul de tamponari si de accidente soldate cu raniri este, considerabil, mai mare.

Insa, in ultimii ani, numarul de incidente a crescut – iar unele sondaje au relatat ca, in anumite zone, 94 la suta din soferi sunt de parere ca trimisul de mesaje text la volan este acceptabil, adica li se pare ca nu ar trebui sa fie ilegal. Iresponsabilitatea este sursa acestui comportament, insa mai sunt si alti factori – unul dintre ele este reprezentat de satisfactia data de trimiterea unui mesaj, de efectul care creeaza dependenta.

Ca sa discutam despre dependenta de social media si utilizarea gadgeturilor, este important sa constientizam faptul ca, atunci cand folosim astfel de aplicatii, creierul este stimulat de dopamina, la fel ca in cazul consumului unui drog.

Mai mult decat atat, riscurile cresc pe drumurile familiare, in care soferii se cred atat de obisnuiti cu situatiile din trafic, incat mintea lor se pierde in ganduri, scazand astfel atentia la drum.

 

 

Amestecand cele doua elemente – placerea datorata comunicarii online (in special pe social media) si un nivel de atentie scazut, este destul de clar cum cele mai riscante situatii pot sa apara.

Ca sa incheiem, va oferim urmatorul exercitiu de analizat: un sofer distrat, care calatoreste cu 60 de kilometri pe ora, petrece 5-7 secunde pentru a citi un mesaj scurt, indiferent daca este pe social media, pe tableta, ori la telefon.

Distanta parcursa de vehicul in acest timp va fi de circa 100 de metri. Aveti idee cate evenimente si situatii in trafic pot aparea pe distanta asta, mai ales in mediul urban?

Raspunsul este, evident, destul de multe – si este necesar numai unul, pentru un eveniment nefericit. Asa ca, atunci cand utilizati gadgeturile la volan, ganditi-va bine la riscurile la care va supuneti, insa in special la pericolele pentru pietoni, biciclisti si alti participanti vulnerabili ce pot lua parte la trafic.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...