10 idei despre dependenta de telefoane

Am modificat articolul ultima data pe: 04.08.20

 

In 2008 apare un termen nou, inventat de un britanic, nomofobie, ce se refera la dependenta de telefonul mobil, o problema ce era de interes inca de atunci. In acest articol iti prezint cateva idei despre cum poti sa scapi de aceasta fobie, care devine din ce in ce mai pregnanta.

 

Afectand cu precadere tinerii, dar si persoanele adulte, dependenta de smartphone incepe sa devina o problema de interes general, care afecteaza starea de sanatate, raporturile sociale, ducand pana la neglijente in timpul muncii sau in viata de familie. Tot mai des intalnesti persoane care stau pe telefonul mobil pe strada, in mijloacele de transport in comun, in restaurante, la volan etc., fiind dependente de acest device. 

Ai in continuare cateva sfaturi care sa te ajute sa scapi de aceasta fobie sau macar sa iti limiteze accesul.

 

Renunta la notificari

Indiferent de ce faci vei fi distras de notificarile sonore sau prin vibratii care vin tot mai des pe telefonul mobil: scorurile la meciuri, ca a postat un prieten, ca ai un eveniment in apropiere, horoscopul etc. Ai posibilitatea usor sa faci anumite setari astfel incat sa nu mai fii notificat pentru orice, si daca tot te apuci de curatenie mai sterge din aplicatiile pe care le folosesti foarte rar sau chiar deloc.

 

Foloseste telefonul cu limita

Incearca sa iti stabilesti anumite limitari in folosirea smartphone-ului, sa ai anumite ore cand intri si in anumite situatii, nu il mai folosi atunci cand mananci, cand esti la toaleta, in pat, la volan etc. Atunci cand iesi cu prietenii la un restaurant sau la un pub acorda-le atentia cuvenita si nu sta pe telefon. 

 

 

Nu folosi telefonul mobil la o seara petrecuta in familie sau atunci cand petreci putin timp cu copilul tau si fii atent la ce se discuta sau implica-te in activitatile acestora. Vei fi un exemplu pentru cel mic si nu vei putea sa ii atragi atentia ca foloseste telefonul mobil prea mult cand si tu faci acelasi lucru.

 

Alege cu atentie grupurile in la care aderi

Atunci cand accepti sa faci parte dintr-un grup vezi daca traficul de date va fi de interes pentru tine sau sunt doar discutii fara prea mult continut care doar te vor tine ocupat, notificandu-te ori de cate ori cineva posteaza. 

Desi poti fi entuziasmat sa intri intr-un grup cu fosti colegi de generala sau cu parintii de la scoala copilului, vei constata ca doar un procent mic este de interes pentru tine. Mai bine incearca sa comunici cu fiecare persoana care te intereseaza in parte pentru a avea discutii placute si pe palierul care este de interes pentru tine.

 

Foloseste alte gadget-uri

Desi telefoanele mobile sunt tot mai performante si iti ofera o gama larga de aplicatii, foarte diverse, incearca sa limitezi folosirea lui. Astfel poti folosi un mp3 player pentru a asculta muzica, un cronometru pentru activitatile sportive, poti sa porti ceas pentru a nu mai fi nevoit sa scoti telefonul des, un ceas desteptator pentru trezitul de dimineata, si chiar un aparat foto pentru a realiza fotografii. 

 

Diversifica-ti activitatile

Chiar daca noile modele de telefoane 4G iti ofera posibilitatea de a pierde timpul in diferite moduri, incearca sa iti gasesti tot mai multe activitati care sa te tina departe de acest device. Poti sa practici diferite activitati sportive, eventual de grup, pentru a nu avea nevoie de smartphone, poti sa mergi la concerte in loc sa te uiti pe youtube, la piese de teatru sau la cinema, la plimbare cu persoana iubita sau cu gasca de prieteni.

 

Foloseste aplicatii de limitare

Ai la dispozitie o serie de aplicatii care sa te ajute sa iti gestionezi cat mai bine timpul, poti obtine feedback despre ce aplicatii folosesti, poti sa iti pui limitatoare de ora pentru anumite programe (sa nu folosesti instagram intre 10 si 18, sa nu stai pe facebook dupa ora 21 etc.).

 

 

Nu utiliza multe aplicatii social media

Renunta incet, incet la aplicatiile de social media, nu este o rusine sa nu ai facebook, sa nu postezi zilnic meniul pe instagram, twitter etc. Daca nu vrei sa renunti cu totul la ele, incerca sa stai cateva zile fara sa le folosesti, si apoi iti va fi mai usor. 

 

Nu intra in polemici inutile

Chiar daca ai avut o zi mai grea nu te va ajuta sa te certi online cu diferite persoane, este doar o risipa de energie si nu iti va aduce nimic bun. De cele mai multe ori nici macar nu cunosti persoana cu care discuti in contradictoriu, fara ca discutia sa aiba o finalitate, fara argumente, si nu de putine ori se ajunge la stari de frustrare si la folosirea de expresii mai puternice si jignitoare.

 

Cere ajutor

In cazul in care esti constient de problemele pe care le ai, dar nu poti singur sa iti acorzi ajutor si sa le gestionezi, este bine sa apelezi la persoane apropiate care sa te sprijine sau chiar la personal calificat (psiholog). Cei din familie sau prietenii te pot ajuta sa iti respecti anumite promisiuni facute, sa te ajute sa iti petreci in mod placut timpul cat nu stai pe telefon, sa iti ofere alte alternative care sa te atraga.

 

Pastreaza contactul uman

Poate este unul dintre cele mai importante motive pentru care ar trebui sa limitezi folosirea telefonului mobil. O strangere de mana, o imbratisare, privitul in ochi etc., sunt contacte umane deosebit de importante pentru fiecare, iti ofera incredere in tine si in ceilalti, protectie, sentimentul ca esti apreciat si iubit. 

 

 

In familie, contactul cu cei apropiati si in special cu copilul sunt deosebit de importante si e nevoie sa le conferi atentie si timp, o mangaiere si o imbratisare, pentru a se dezvolta sanatos si in siguranta. 

Nu considera telefonul mobil ca pe un refugiu, este mai mult un mijloc de indepartare de anumite valori si de insingurare, uitand cum sa te comporti cu persoanele reale si provocand uneori depresii. 

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments